بلاگ

ده ماده غذایی که پای ثابت آشپزی ایتالیایی هستند

آشپزی ایتالیایی از جمله آشپزی‌های زبان‌زد در میان مردم جهان است. در ایتالیا مردم بنابر منطقه و ناحیه‌ای که در آن زندگی می‌کنند از مواد غذایی متنوعی در پخت غذاهای خود استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص ۱۰ پای ثابت آشپزی ایتالیایی صحبت کنیم.

پایه آشپزی ایتالیایی در نواحی مختلف ایتالیا بسته به اینکه در آن منطقه ساکنان به چه شغلی بیشتر مشغول هستند و یا بیشتر چه فرآورده غذایی را تولید می‌کنند‌‍‍ متفاوت است. نکته مهم این است که در آشپزی ایتالیایی تازگی و ساده بودن مواد، از اهمیت خاصی برخوردار است. مردم ایتالیا بیشتر مواد مصرفی خود در آشپزی را روزانه و از بازارهای محلی تهیه می‌کنند. به همین دلیل در خانه‌های ایتالیایی فریزر کمتر دیده می‌شود. همچنین ذائقه مردم در برابر تازگی بسیار حساس است. از طرفی غذاهای هر فصل تا فصل دیگر متفاوت است.
 

وعده‌های غذایی ایتالیایی چگونه‌اند؟

صبحانه ایتالیایی سبک است و اغلب شامل یک فنجان قهوه (شیر گرم برای بچه‌ها)، کلوچه یا نان است. ناهار ایتالیایی در دو مرحله سرو می‌شود، ابتدا پیش غذاها که بسیار متنوع و گسترده هستند و شامل نان‌های بروشتا و کراستینی، پنیرهای پارمزان و موتزارلا، سالادهای دریایی، اسفناج و سوسیس می‌شود. پس از آن پاستا و پولنتا (پوره آرد ذرت) با سس مخصوص خورده می‌شود. شام ایتالیایی با سوپ آغاز می‌شود. اگر شام مفصل باشد سوپ رقیق و زلال است، درغیراین‌صورت با انواع سبزی، ماهی، پنیر و پاستا مایه‌دار می‌شود و به‌عنوان غذای اصلی شام خورده می‌شود. غذای اصلی، معمولا حاوی گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی است؛ گرچه گاهی نوعی خوراک تخم‌مرغی یا تره‌بار و پنیر جای آن را می‌گیرد. تره‌بار تازه و آب‌دار پای خوراک اصلی گذاشته می‌شود. در میان تره بار غالبا بادمجان و کدو سبز به چشم می‌خورد و به دلیل اینکه پیش از غذای اصلی پاستا یا ریزوتو خورده می‌شود، سیب‌زمینی در بین این تره‌بار وجود ندارد.
 

۱۰ ماده غذایی محبوب در آشپزی ایتالیایی

روغن زیتون

روغن زیتون در آشپزی ایتالیایی برای مردم شبیه به یک معجزه آسمانی است که هیچ روغن دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. در سالادهای ایتالیایی بیشتر از روغن‌های زیتون بکر و یا بودار استفاده می‌شود. در غذاهایی ایتالیایی که به صورت خام مصرف می‌شوند نیز از روغن زیتون بکر استفاده می‌شود. روغن زیتون برای پخت غذاهای پختنی بیشتر کاربرد دارد. 

پنیر

در ایتالیا در حدود ۴۰۰ نوع پنیر تولید می‌شود. این پنیرها به سه گروه پنیرهای نرم مثل گورگونزولا، نیمه‌نرم مثل موتزارلا و سفت مانند پارمزان تقسیم می‌شوند. معمولا سر سفره‌های ایتالیایی و در آشپزی ایتالیایی پنیر پایه اصلی است و کمتر غذایی در آشپزی ایتالیایی وجود دارد که پنیر در آن استفاده نشود.
 

ادویه

ادویه‌های اصلی در آشپزی ایتالیایی عبارت‌اند از جوز بویا (یا جوز هندی)، دارچین، میخک و فلفل سیاه و سفید. این ادویه‌ها در آشپزی فرانسوی به ۴ گیاه شناخته می‌شوند.
 

سیر

سیر از قدیم‌الایام برای خواص درمانی‌اش محبوب بوده و پزشکی مدرن نیز این خواص را تایید می‌کند. سیر در کنار روغن زیتون یکی از مواد اصلی در طبخ غذاهای ایتالیایی است.
 

پاستا

ایتالیایی‌ها شاید ماهرترین مردم دنیا در طبخ پاستا باشند. خوبی پخت پاستا به روش ایتالیایی این است که پاستا را کمتر می‌پزند و کمی زنده از روی حرارت برمی‌دارند. این کار باعث می‌شود کربوهیدرات پاستا کمتر جذب شود.